W jaki sposób odkrycie ja‑myślącego wpłynęło na koncepcję państwa i prawa? Czy przewrót Kartezjański w filozofii był także przewrotem politycznym?
Podmiot myślący stał się w ujęciu Kartezjusza twórcą samego siebie i zarazem współtwórcą rzeczywistości. Od tego momentu wola podmiotu, czyli jednostki, stała się punktem wyjścia do tworzenia prawa i ustroju. Nic nie jest nam dane z góry, skoro sami stwarzamy to w akcie myślenia, a stwarzając, określamy własne cele. Pytanie, jak okiełznać nieograniczoną wolę wielu myślących jednostek, które składają się na społeczeństwo... Paradoksalnie koncepcja cogito prowadziła do uznania konieczności władzy absolutnej.
Poznasz Kartezjańską koncepcję cogito.
Przeanalizujesz znaczenie Kartezjańskiego stwierdzenia cogito ergo sum.
Opiszesz konsekwencje płynące z filozofii Kartezjusza dla nowożytnego myślenia o społeczeństwie, prawie i polityce.