Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RMA24YlVenEU8
Obraz przedstawia półnagiego mężczyznę, który niesie na plecach ogromny głaz. Mężczyzna ma biodra przepasane niebiesko-białym materiałem, na głowę i plecy ma narzucony czerwony materiał. Mężczyzna ma zmarszczone czoło, jest pochylony, krzyczy z wysiłku.

Koncepcja losu ludzkiego we fragmentach Mitu Syzyfa oraz Dżumy

Antonio Zanchi, Syzyf, 1660‑1665, domena publiczna

Człowiek zbuntowany tylko pozornie odwraca się od świata. Jego największą ambicją jest tak naprawdę zmienianie świata, tak jak mówił Hamlet, który przeciwstawił się całemu duńskiemu dworowi: „świat wyszedł z formy, i mnie to trzeba wracać go do normy”. Czy jednak sam bunt jest celem życia i źródłem szczęścia? A może dopiero człowiek spełniony i świadomy najwyższych wartości może się rzeczywiście buntować? Ten egzystencjalny problem podjął w swojej twórczości eseistycznej, ale także prozatorskiej Albert Camus. Przedstawił on ludzki los z całym jego skomplikowaniem, paradoksalnością i niejednoznacznością w eseju Mit Syzyfa i powieści Dżuma.

Twoje cele
  • Poznasz treść eseju Alberta Camusa Mit Syzyfa.

  • Przedstawisz i porównasz koncepcje losu ludzkiego zaprezentowane przez Alberta Camusa w jego dziełach: Mit SyzyfaDżuma.

  • Wyjaśnisz, w jaki sposób Albert Camus nawiązuje do mitu o Syzyfie.