Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RN7uEcVNKgW6h
Obraz przedstawia półnagich mężczyzn i półnagie kobiety. Znajdują się nad brzegiem morza. Siedzą lub leżą. Jedna z kobiet siedzi na leżącej krowie, przy niej i jeszcze jednej kobiecie unoszą się nagie aniołki.

Geneza i cechy stylu rokokowego

François Boucher, Uprowadzenie Europy, 1747
Źródło: domena publiczna.

Wyobraź sobie kształty: małżowin, muszli, kamieni, grzyw fal, języków płomieni i roślin morskich, a następnie zastanów się, jak można je nazwać za pomocą tylko jednego słowa. Taki nowo powstały wyraz, czyli neologizm, utworzono w XVIII wieku, żeby określić rodzaj dekoracji z tymi charakterystycznymi motywami. Do dziś funkcjonuje on jako nazwa jednego ze stylów w sztuce, literaturze i dworskiej obyczajowości epoki oświecenia. Jest to rokoko – określenie utworzone na wzór wcześniejszego „barocco”, ale wywodzące się od francuskiego wyrazu „rocaille”, czyli ornamentu dekoracyjnego naśladującego kształt muszli.

Twoje cele
  • Scharakteryzujesz rokoko jako nurt literatury oświeceniowej.

  • Wskażesz literackie i malarskie motywy rokoka.

  • Przeanalizujesz zastosowanie stylistyki rokokowej w wierszu Franciszka Dionizego Kniaźnina.