Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RMMVYvzIiM3hL
Grafika przedstawia schematyczny rysunek głowy, w środku której znajduje się mózg. Został on podzielony na puzzle. Pośród ułożonych już, szarych elementów wyróżniają się dwa jasnoniebieskie puzzle, niedopasowane do reszty.

Pamięć i jej rodzaje

Pamięć to bodźce zewnętrzne utrwalone przez ośrodkowy układ nerwowy. Jego najważniejszą częścią jest mózgowie.
Źródło: Flickr, domena publiczna.

Procesy uczenia się zachodzą u ludzi, u wyższych kręgowców i u bezkręgowców o prostej budowie układu nerwowego. Uczenie się umożliwia neuroplastyczność czyli zdolność komórek nerwowych do przebudowy istniejących lub tworzenia nowych połączeń synaptycznych. Powstające w ten sposób zmiany w układzie nerwowym to pamięć. Skutkiem uczenia się jest zmiana zachowania.

Twoje cele
  • Poznasz kryteria klasyfikowania pamięci ze względu na długość i typ zapamiętanej informacji.

  • Rozróżnisz typy pamięci w zależności od trwałości śladu pamięciowego.

  • Dowiesz się, jak porównywać cechy pamięci deklaratywnej i proceduralnej.

  • Zrozumiesz różnice między pamięcią epizodyczną i semantyczną.