Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R12sUIrV1xYJo
Zdjęcie przedstawia fragment dużego pałacu, przed którym rozciąga się dziedziniec. Na pałacu znajduje się zawieszona flaga Francji.

System semiprezydencki

Pałac Elizejski – rezydencja Prezydenta Francji i miejsce posiedzeń Rady Ministrów
Źródło: Remi Mathis, licencja: CC BY-SA 3.0.

W państwach europejskich funkcjonują różne modele demokracji. Najczęściej są to reżimy parlamentarne dopasowane do potrzeb i poziomu kultury politycznej społeczeństwa. Po II wojnie światowej państwa stawały przed problemem budowania na nowo społeczeństwa i demokracji, a także przebudowania konstytucji, aby uporządkować scenę polityczną i wzmocnić władzę wykonawczą. Jednym z państw, które w tym czasie zmieniły konstytucję, była Francja. Doświadczenia rządu Vichy i kolaboracja z III Rzeszą doprowadziły w niej do zmian systemowych. Były one bardziej potrzebne ze względu na potrzebę odcięcia się od kolaborantów niż z powodu niewydolności systemu politycznego. W 1946 r. została uchwalona Konstytucja IV Republiki Francuskiej, wprowadzająca system parlamentarny. Dość szybko okazało się jednak, że powojenne społeczeństwo francuskie jest bardzo podzielone. Dochodziło do konfliktów w parlamencie i wewnątrz partii politycznych. Pojawiały się zjawiska, które stały u podstaw kryzysu demokracji i zwycięstwa ruchów populistycznych w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Dlatego, aby wzmocnić pozycję władzy wykonawczej po częstej zmianie rządów, w 1958 r. została uchwalona nowa konstytucja, V Republiki Francuskiej, wprowadzająca reżim semiprezydencki.

Twoje cele
  • Scharakteryzujesz genezę wprowadzenia modelu semiprezydenckiego.

  • Ocenisz pozycję przedstawicieli władzy wykonawczej w semiprezydencjalizmie.

  • Uzasadnisz, że okres kohabitacji może powodować wzajemną kontrolę przedstawicieli władzy wykonawczej.