R15Uvc2EHEFfx
Obraz przedstawia mitologiczną scenę rodzajową. W centralnej części obrazu znajduje się starszy mężczyzna otoczony czworgiem swoich dzieci. To Edyp. Ma długie, kręcone, siwe włosy i gęstą brodę. Wznosi twarz ku niebu. Dzieci – dwie dziewczynki i dwóch chłopców – przytulają się do ojca. Scenie przyglądają się zgromadzeni nieopodal ludzie. Po lewej stronie Edypa stoją: pochylona starsza kobieta, młody mężczyzna i żołnierz. Kobieta przypatruje się Edypowi i dzieciom. Mężczyzna stoi wyprostowany. Wznosi prawą dłoń. Za ich plecami, wsparty na włóczni żołnierz patrzy na Edypa. Po prawej stronie Edypa stoi młoda kobieta. U jej stóp stoi małe dziecko. Wyciąga w jej kierunku rączki. Obok kobiety stoi starszy mężczyzna. Ma gęste włosy i brodę. Przypatruje się zgromadzonym. Za plecami Edypa, w tle są jeszcze postacie dwojga ludzi. To kobieta i mężczyzna. Cała scena rozgrywa się na tle budynków.

Tragiczny los, tragiczny wybór. Czy król Edyp mógł uciec od przeznaczenia?

Bénigne Gagneraux, Ślepy Edyp polecający swoje dzieci bogom, 1784
Źródło: domena publiczna.

Wedle greckich wierzeń podporządkowanie człowieka przeznaczeniu oznaczało włączenie go w odwieczny ład świata. Niekiedy jednak przeznaczenie wydawało się człowiekowi bezwzględne i okrutne, chciał on przed nim uciec lub je oszukać. Z perspektywy ładu ustanowionego przez bogów była to próba narzucenia przez śmiertelnika własnych praw – wyraz pychy, za którą karą było cierpienie. Szczęście, przedmiot usilnych poszukiwań, mogła zapewnić tylko akceptacja przeznaczenia.

Twoje cele
  • Powiążesz wydarzenia opisane w micie o Labdakidach z sytuacją w Tebach opisaną w prologu Króla Edypa.

  • Rozpoznasz intencje wypowiedzi bohaterów Króla Edypa na podstawie stosowanych przez nich środków językowych.

  • Przeanalizujesz środki perswazji językowej w wypowiedziach bohaterów Króla Edypa.

  • Napiszesz przemówienie pełniące funkcję perswazyjną.