Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RQVPjYXPDYsqS
Ilustracja

Oświecenie

Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Immanuel Kant Co to jest Oświecenie?

Oświeceniem nazywamy wyjście człowieka z niepełnoletniości, w którą popadł z własnej winy. Niepełnoletniość to niezdolność człowieka do posługiwania się swym własnym rozumem, bez obcego kierownictwa. (...) „Sapere aude”! Miej odwagę posługiwać się swym własnym rozumem – tak oto brzmi hasło oświecenia.

Kant Źródło: Immanuel Kant, Co to jest Oświecenie?, [w:] Mieczysław Łojek, Teksty filozoficzne dla uczniów szkół średnich, tłum. A. Landman, Warszawa 1987.

Rozum, światło, odwaga, wyjście z niepełnoletniości – te hasła oświecenia brzmią niemal jak utopia, jak bajka. Kim jest człowiek epoki świateł? Nareszcie dorosły, posługujący się własnym rozumem, potrafiący odróżnić dobro od zła, prawdę od kłamstwa, głupotę od mądrości. Centralnym punktem myśli oświeceniowej było więc wykorzystanie i celebrowanie władzy ludzkiego rozumu. Uważano, że rozum posiada siłę i możliwość zrozumienia wszechświata, zaś celem działających racjonalnie ludzi jest wiedza, wolność i szczęście.

Twoje cele
  • Poznasz główne problemy i wyzwania filozofii oświecenia.

  • Podsumujesz argumenty krytyków religii z okresu oświecenia

  • Wyjaśnisz wpływ opinii krytyków religii doby oświecenia na społeczne przemiany.

  • Dowiesz się, w jaki sposób filozofowie oświecenia tłumaczyli pochodzenie władzy politycznej.