Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RFxnptRtjhqgV
Zdjęcie przedstawia stare książki stojące na półce.

Upowszechnienie oświaty i czytelnictwa. Literatura

Wiązania starych książek w bibliotece Merton College.
Źródło: Tom Murphy VII, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Do czasów rewolucji przemysłowej nawet w krajach protestanckich, gdzie wiernym zalecany był osobisty kontakt z Pismem Świętym, nie udało się osiągnąć powszechnej alfabetyzacji. Wyjątkami były gminy purytańskie w Nowej Anglii oraz wspólnoty żydowskie. Upowszechnienie edukacji nastąpiło dopiero wraz z rozwojem społeczeństw przemysłowych. Wzrosło wówczas zapotrzebowanie na książki i prasę.

RA2RdPz9U4H7V1
Linia chronologiczna prezentująca następujące wydarzenia: 1830 rok rewolucja lipcowa we Francji i powstanie listopadowe w Polsce; 1834 wydanie Pana Tadeusza Adama Mickiewicza; 1839 rok wydanie  Balladyny Juliusza Słowackiego; 1848‑1849 Wiosna Ludów; 1863 powstanie styczniowe; 1866 opublikowanie dzieła Obrazek z lat głodowych Elizy Orzeszkowej; 1879 opublikowanie Janko Muzykanta Henryka Sienkiewicza; 1890 powstanie opowiadania Mendel gdański Marii Konopnickiej; 1900 wydanie Ludzi bezdomnych Stefana Żeromskiego; 1901 wydanie Wesela Stanisława Wyspiańskiego; 1904 wydanie pierwszego tomu Chłopów Władysława Reymonta.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Opiszesz, jak zmieniły się obyczaje na przełomie wieków.

  • Scharakteryzujesz rodzaje rozrywki w XIX wieku.

  • Przedstawisz zmiany w pojmowaniu roli edukacji w XIX wieku.