R1Xei0jxsGr9g
Zdjęcie przedstawia wilka i owcę. Młoda owca jest za ogrodzeniem. Wilk po drugiej stronie patrzy na owcę.

Przesłania dydaktyczno‑moralizatorskie bajek Ignacego Krasickiego

Źródło: domena publiczna.
Ignacy Krasicki Do dzieci

O wy, co wszystkie porzuciwszy względy,
Za cackiem bieżyćbieżyćbieżyć gotowi w zapędy,
Za cackiem, które zbyt wysoko leci,
Bajki wam niosę, posłuchajcie, dzieci.

Wy, których tylko niestatek żywiołem,
Co się o fraszki uganiacie wspołemwspołemwspołem,
O fraszki, których zysk maże i szpeciktórych zysk maże i szpeciktórych zysk maże i szpeci,
Bajki wam niosę, posłuchajcie, dzieci.

Wy, którzy marnemarnemarne przybrawszy postaci,
Baśniami łudzić umiecie współbraci,
Baśniami, które umysł płochy kleci,
Bajki wam niosę, posłuchajcie, dzieci.

1 Źródło: Ignacy Krasicki, Do dzieci.

Ignacy Krasicki rozpoczął swój zbiór Bajek i przypowieści wierszem dedykacyjnym Do dzieci, ale to nie najmłodsi byli adresatami jego utworów, lecz zdemoralizowani dorośli. Nie bez ironii Takie «dzieci» poddawał Krasicki swojej edukacji społecznej{1}1{1}.

bieżyć
wspołem
których zysk maże i szpeci
marne
1
Twoje cele
  • Określisz, jakie postawy i cechy ludzkie są piętnowane w bajkach.

  • Uzasadnisz, na czym polega konwencjonalność i alegoryczność bajek.

  • Sformułujsz przesłania moralizatorsko‑dydaktyczne bajek.