Na lekcjach fizyki, korzystając z dostępnych w pracowni zestawów (Rys. a.), wykonujemy doświadczenia pozwalające na określenie cech obrazów powstających w soczewkach. Przyjrzyjmy się temu dokładniej.
RZZ37sk4HEap3
Rys. a. przedstawia szkolny zestaw do optyki widziany z góry. Na jasnoszarym tle leży kwadratowa płytka z tworzywa sztucznego z naniesioną poziomą podziałką podobną do szkolnej linijki oraz kątomierzem. W lewym górnym rogu płytki widnieje napis Laser Optical Disc Set w kolorze czarnym. Na płytce leży laser oraz siedem ułożonych w chaotyczny sposób przyrządów optycznych, od lewej: płytka równoległościenna, dwa pryzmaty, soczewka płasko wypukła, soczewka dwuwypukła i soczewka dwuwklęsła oraz zwierciadło płaskie. Laser ma kształt prostopadłościanu ze srebrnym wyłącznikiem i oznaczeniami firmowymi wraz z czarnym kablem zasilającym. Na prawej jego ściance widoczne 5 jasnoczerwonych źródeł światła dających wiązkę równoległych do siebie promieni biegnących w prawo. Promienie padają na przyrządy optyczne i w chaotyczny sposób zmieniają swój bieg.
Rys. a. Szkolny zestaw do doświadczeń z optyki pozwalający na przeprowadzenie prostych eksperymentów z wykorzystaniem m. in. soczewek.
Twoje cele
Pracując z tym e‑materiałem:
dowiesz się, jakie cechy mogą mieć obrazy powstające przy użyciu soczewek;
będziesz określał cechy obrazów powstających w soczewkach, posługując się doświadczeniem lub symulacją interaktywną;
wyjaśnisz samodzielnie, czym są aberracje;
będziesz dostrzegał omawiane problemy w życiu codziennym.