Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rluehu5iep2GJ
Zdjęcie przedstawia trzy baterie typu paluszki stykające się ze sobą górnymi pokrywami i znakami plus.

Jak działa ogniwo?

Wiele baterii działa na zasadzie ogniwa galwanicznego, zwanego ogniwem Leclanchégo.
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.

Zimą, podczas długich i silnych mrozów, może wystąpić problem z uruchomieniem auta. Przyczyną, w większości wypadków, jest zapewne akumulator. Akumulator to nic innego jak przykład ogniwa galwanicznego wtórnego (ogniwo, które można ładować wielokrotnie prądem elektrycznym). Składa się z elektrody ołowianej, elektrody z tlenku ołowiu (PbO2) oraz elektrolitu, czyli kwasu siarkowegoVI (H2SO4) i dostarcza energii potrzebnej do uruchomienia pojazdu. Podczas silnych mrozów wydajność akumulatorów spada nawet o 40%. Wtedy, aby włączyć auto, które w wyniku mrozu zostało unieruchomione, należy naładować akumulator. Zastanawiasz się, jaka jest zasada działania ogniw? Dowiesz się tego za chwilę, w dalszej części materiału.

Twoje cele
  • Opiszesz działanie ogniw.

  • Zapoznasz się ze schematem budowy ogniwa odwracalnego i nieodwracalnego.

  • Wyjaśnisz zasadę działania ogniw galwanicznych.