Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RFumwcclaCo9M
Obraz przedstawia młodego mężczyznę, siedzącego na ławie przy oknie. Mężczyzna ubrany jest w luźną szatę z opończą. Czyta książkę. Pochyla się nad nią. Za jego plecami znajduje się okno, za którym są zielone drzewa.

Decorum w wybranych tekstach literatury starożytnej

Vincenzo Foppa, Młody człowiek, który czyta Cycerona, ok. 1464
Źródło: I, Sailko, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Antyczni twórcy często zwracali się z prośbą o natchnienie do muz, choć dobrze wiedzieli, że nie wystarczy zdać się na bogów, by powstało dzieło na wysokim poziomie. Konieczna była też znajomość reguł, których zastosowanie sprawiało,
że utwór wpływał na odbiorców tak, jak chciał autor. Wśród tych reguł bardzo ważne miejsce zajmowała kategoria stosowności, po łacinie nazywana decorum.

Twoje cele
  • Wymienisz polskie odpowiedniki słowa decorum.

  • Wyjaśnisz związki między typem bohatera przedstawionego w Eneidzie a przynależnością gatunkową tego utworu.

  • Scharakteryzujesz styl Eneidy Wergiliusza.

  • Porównasz styl zastosowany przez Wergiliusza w BukolikachGeorgikach oraz wyjaśnisz przyczyny użycia określonego stylu.