Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R19ua5EUdV1Sq
Zdjęcie przedstawia dwa podłużne regały wypełnione książkami, które znajdują się po bokach pomieszczenia. Po lewej stronie, przy jednej z półek, stoi młody mężczyzna. Trzyma otwartą książkę. Ma krótkie, ciemne włosy, brodę z wąsami oraz ubrany jest w jasną koszulę. W tle widoczne są wiszące lampy.

Teksty, czyli coś, co istnieje i działa

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Gdy ludzie przychodzą do domu pełnego książek, nierzadko pytają gospodarzy, czy właściciele przeczytali cały zebrany księgozbiór. Jak sądzicie, lepiej o gospodarzach świadczy odpowiedź pozytywna czy negatywna? A być może niefortunność obu sytuacji: pytania stawianego przez gości oraz pytania sformułowanego przed chwilą do Was, polega na tym, że nader często przypisujemy zebranym książkom wartość instrumentalną. Traktujemy je jako powód do uznania lub dezaprobaty dla tych, którzy je posiedli – są probierzem wartości czegoś innego niż one same. Czy jednak z taką motywacją warto dzielić dom z książkami? Zbierają kurz i zabierają miejsce. Zapewne są bardziej ergonomiczne sposoby konstruowania własnego wizerunku niż kolekcjonowanie papierowych tomów.

A gdyby na to pytanie o skalę dokonanej lektury odpowiedzieć: Nie, na szczęście, zdecydowanej większości naszych książek nie przeczytaliśmy... One jeszcze przed nami!

Twoje cele
  • Poznasz podstawowe informacje o wybranych przykładach myśli filozoficzno‑teoretycznoliterackiej z obszaru fenomenologii, formalizmu rosyjskiego, koncepcji M. Bachtina, pragmatyzmu oraz badań kulturowych.

  • Poznasz i poddasz analizie wybrane fragmenty tekstów filozoficznych i teoretycznoliterackich: 
    a) R. Ingardena (fenomenologia dzieła literackiego);
    b) O. Tokarczuk (myśli o interpretacji powieści);
    c) H. R. Jaussa (fenomenologia – estetyka recepcji);
    d) R. Rorty'ego (pragmatyzm);
    e) K. Millet (feminizm);
    f) U. Eco (semiotyka);

  • Wykorzystasz  do samodzielnej analizy zjawisk kulturowych poznane pojęcia, założenia i pytania:
    a) pojęcie polityki płciowej;
    b) pojęcie kryterium wartości estetycznej w ujęciu H. R. Jaussa;
    c) założenie R. Rorty'ego o zbieżności literatury i filozofii;
    d) pojęcie kulturowej kolonizacji;
    e) pytania charakterystyczne dla badań kulturowych.

  • Scharakteryzujesz wielość celów, ze względu na które podejmowane są praktyki tekstualne, oraz wielość konsekwencji, jakie może nieść za sobą pisanie i czytanie tekstów kultury.