Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1PhQy6JSdDru
Zdjęcie przedstawia Statuę Wolności. Jest ona widoczna na tle niebieskiego, bezchmurnego nieba.

Wolność człowieka

Statua Wolności, Nowy Jork
Źródło: Stefano Brivio, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.

Wolność jest jednym z najważniejszych pojęć filozoficznych, obrosłych wielowiekową tradycją – wiąże ona niezmiennie filozoficzną refleksję antropologiczną z etyką. Rozumienie człowieka w filozofii jest nierozłączne od rozstrzygnięć w obszarze jego wolności, a z nimi wiążą się konsekwencje etyczne. Pytania o to, czy jesteśmy prawdziwie wolni, co to znaczy, że jesteśmy i – w jakim zakresie – wolni, nurtowały filozofów od czasów antycznych. Już pierwsze wielkie antyczne szkoły etyczne – epikureizm i stoicyzm – wyrażały rozbieżne koncepcje ludzkiej wolności w świecie, bo u ich podstaw leżały różne ustalenia metafizyczne – indeterministyczna filozofia w przypadku epikurejczyków i deterministyczna myśl o fatum rządzącym ludzkim światem. Problem wolności jest także kluczowym zagadnieniem dla filozofów koncentrujących swą refleksję na człowieku – także, i w szczególności, dla personalizmu.

Twoje cele
  • Omówisz pojęcie wolności w jej podstawowych odmianach.

  • Scharakteryzujesz wolność w ujęciu personalistycznym.

  • Wskażesz różnice pomiędzy personalistyczną a marksistowską, egzystencjalistyczną i liberalną koncepcją wolności.

  • Przeanalizujesz fragment tekstu filozoficznego Wojciecha Słomskiego, Duch personalizmu.