R1NFA9rVTA6Iw
Fotografia przedstawia młodą kobietę tańczącą na łące. Postać ugina nogi w kolanach, wyciąga ręce na boki. Jej włosy i sukienka wirują. W tle rosną drzewa i krzaki. Słońce podświetla dolną część sukienki.

Poezja kobieca bliska Skamandra. Cykl poetycki Dancing Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

W epoce dwudziestolecia międzywojennego dochodzi do zasadniczych przemian w poezji polskiej. Formujące się po I wojnie światowej grupy poetyckie, np. skamandryci, futuryści, Awangarda Krakowska, proponują nowe środki wyrazu artystycznego. Szczególnie bliska twórczości Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej była poezja tworzona przez skamandrytów – grupę, do której należeli m.in. Jan Lechoń, Julian Tuwim, Kazimierz Wierzyński. Twórcy ci wnieśli do poetyckiego słowa to, co dotychczas było uznawane za banalne i niepoetyckie, np.: codzienność, potoczność, kolokwializmy, brutalizmy. Pawlikowska‑Jasnorzewska dodała od siebie kobiecość, emancypację, erotyzm. Bez pruderiipruderiapruderii podejmowała w swoich wierszach nowoczesne tematy. Pozostawała w kręgu oddziaływania skamandrytów, jednak cechuje ją indywidualny, rozpoznawalny styl.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, co łączy wiersze Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej z twórczością skamandrytów.

  • Wskażesz charakterystyczne cechy poezji kobiecej w wierszach ze zbioru Dancing Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.

  • Na podstawie melodii i opisów rozpoznasz tańce modne w dwudziestoleciu międzywojennym.

pruderia