R1ICdJW4OX6ko
Na zdjęciu widać hodowlę wodorostów na wybrzeżu oceanu. Składa się z zawieszonych na kijach sieci, z których ludzie zbierają morskie roślinyy. W tle widoczne są wiatraki postawione na płyciźnie w ocenie. Mają białe słupy i białe skrzydła.

Możliwości rozwoju wykorzystania zasobów oceanów i mórz

Źródło: Pexels License, https://www.pexels.com/photo-license/, dostępny w internecie: pexels.com.

Morza i oceany zajmują większą część powierzchni Ziemi - to im zawdzięcza ona miano „błękitnej planety”. Oceany są równocześnie jednym z najbogatszych ekosystemów - miejscem życia organizmów jednokomórkowych i grzybów, zwierząt oraz roślin. Obecnie poznaliśmy około 230 tys. morskich gatunków, reprezentujących zwierzęta, rośliny i eukarioty. Chociaż wydaje się to znaczącą ilością, według szacunków naukowców to zaledwie jedna czwarta wszystkich żyjących w oceanach organizmów. Wszystkie one tworzą system życia, w którym obecność jednego gatunku warunkuje przyszłość innych.

Ludzie korzystali z zasobów mórz i oceanów od czasów prehistorycznych. Dopóki rybołówstwo prowadzono na niewielką, lokalną skalę, ekosystem oceanów był stabilny, a gatunki miały szansę na odtwarzanie swoich populacji. Niestety intensyfikacja połowów morskich obserwowana od lat 50. XX wieku mocno naruszyła zasoby żywe oceanów. Stoimy przed koniecznością zmiany podejścia do Wszechoceanu i wypracowaniem nowych zasad gospodarczego wykorzystywania jego potencjału.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, na czym polega akwakultura oraz marikultura.

  • Scharakteryzujesz warunki sprzyjające prowadzeniu hodowli organizmów morskich.

  • Podasz przykłady hodowanych gatunków organizmów morskich.

  • Wymienisz państwa, w których rozwinięta jest hodowla organizmów morskich.

  • Ocenisz znaczenie i wpływ marikultury na gospodarkę oraz środowisko przyrodnicze.