RbBPpvcQJQ6fB
Grafika przedstawia widok na dwukondygnacyjny budynek. Po obydwu stronach wejścia znajdują się po dwie kolumny wpierające trójkątny daszek. Budynek na obu kondygnacjach posiada duże okna. Na placu przed budynkiem stoi kilka osób.

„Szkoła cnót towarzyskich” – Teatr Narodowy w rozwoju polskiego oświecenia

Zygmunt Vogel, Teatr Narodowy na placu Krasińskich w Warszawie, ok. 1791
Źródło: domena publiczna.

Stanisław August Poniatowski po objęciu tronu w 1764 roku szybko dostrzegł braki w polskim życiu kulturalnym. W Rzeczypospolitej nie było na przykład stałego teatru publicznego, w którym przedstawienia byłyby grane w języku narodowym. Król, znawca i miłośnik teatru, doskonale zdawał sobie sprawę z możliwości wykorzystania sceny do oddziaływania na społeczeństwo, poddania krytyce negatywnych zjawisk oraz ukazania akceptowanych wzorów i postaw zachowań.

Twoje cele
  • Poznasz okoliczności powstania Teatru Narodowego w Warszawie. 

  • Dowiesz się, jaką rolę odegrał król Stanisław August Poniatowski w procesie tworzenia polskiej sceny narodowej. 

  • Omówisz funkcje teatru w dobie oświecenia.

  • Przeanalizujesz fragmenty rozpraw dotyczących polskiej sceny narodowej w dobie oświecenia.