R1LVfpw4j5fjo
Zdjęcie przedstawia wnętrze laboratorium chemicznego. Po lewej stronie na ścianie znajdują się półki ze szkłem laboratoryjnym, po środku stoją rzędy stołów, na nich stoją koleje półki. Wszędzie rozstawione są różne rodzaje szkła laboratoryjnego i urządzenia.

Laboratorium chemii organicznej

Źródło: dostępny w internecie: www.unsplash.com, domena publiczna.

Węgiel jest niezwykle ważnym pierwiastkiem chemicznym, który występuje w każdym żywym organizmie. Z tego powodu związki chemiczne, które zawierają atomy węgla w swoich cząsteczkach, nazwane zostały właśnie związkami organicznymi. Dawniej wierzono, że to inny rodzaj materii i istnieją jedynie dzięki tzw. „sile życiowej” i nie mogą być zsyntezowane w sposób sztuczny. Nurt witalistyczny został obalony dopiero w 1828 roku, kiedy to Friedrich Wöhler opisał sztuczną syntezę mocznika. Od tamtego czasu syntetyczna chemia organiczna rozwinęła się w zawrotnym tempie, czego efektem są liczne produkty towarzyszące nam na co dzień, np. tworzywa sztuczne (otrzymywane z polimerów), mydła, perfumy, konserwanty, farmaceutyki czy tkaniny. Synteza związków organicznych jest oparta na reaktywności i właściwościach poszczególnych substancji oraz na specyficznych sposobach ich identyfikacji i oczyszczania. Czy potrafisz wymienić przykłady tych związków? Czy wiesz, jakich informacji dostarcza próba spalania? A może wiesz, jak sprawdzić, czy dany związek zawiera azot?

Twoje cele
  • Opiszesz techniki wykorzystywane do identyfikacji substancji organicznych.

  • Przedstawisz reakcje charakterystyczne, wykorzystywane do identyfikacji związków chemicznych.

  • Zaproponujesz sposób postępowania w celu identyfikacji związku chemicznego.