Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R11Ksi1BaxHWt
Zdjęcie przedstawia fragment zabudowań składających się z podstawy z wielkich, piaskowych bloków kamiennych i stojących na niej kolumn w postaci kobiet ubranych w antyczne szaty, na których głowach oparte jest zwieńczenie budowli. W tle panorama miasta leżącego w dolinie.

Władza ludu. Społeczeństwo i instytucje demokratyczne Aten

Erechtheion.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Demokracja to ustrój oparty na władzy ludu. Każdy obywatel, aby mieć realny wpływ na to, co dzieje się w polis, musiał spełnić zaledwie trzy warunki: urodzić się z ojca i matki Ateńczyków, ukończyć odpowiedni wiek i nie być ukarany atimią, czyli pozbawieniem praw obywatelskich. Obywatel musiał także chcieć brać udział w życiu wspólnoty. Szybko jednak zrezygnowano z przymuszania kogokolwiek do życia publicznego na rzecz nagradzania tych, którzy nie byli idiotes (greckie idiotes oznaczało ludzi prywatnych, unikających jakiegokolwiek zaangażowania w działalność polityczną). Samo słowo demokratia stanowi zbitkę dwóch słów: demos – lud i kratos, – siła, władza. Kim był ów lud? I w jaki sposób rządził?

R1dWPyGcYbu9u1
Linia chronologiczna przedstawia następujące wydarzenia w okresie przypadającym pomiędzy ósmym a piątym wiekiem przed naszą erą, nazwanym Okresem archaicznym. Od 9 do 8 wieku przed naszą erą Okres powstania pierwszych polis. 499 rok przed nasza erą Początek wojen perskich. 451 rok przed nasza erą Wprowadzenie prawa o obywatelstwie przez Peryklesa. 400 rok przed nasza erą Przebudowa Pnyksu. Koniec 5 wieku przed naszą erą Pojawienie się demagogów. 338 rok przed naszą erą Podbój Grecji przez Filipa drugiego Macedońskiego („koniec” polis). 335 rok przed naszą erą Wprowadzenie instytucji wychowawczej – efebii. Czwarty wiek przed naszą erą 30 tysięcy obywateli w Atenach.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Wymienisz zalety i wady życia publicznego w Atenach.

  • Ocenisz, czy losowanie jest sprawiedliwym sposobem wyboru urzędników.

  • Rozstrzygniesz, czy starożytne Ateny rzeczywiście były „kolorowym płaszczem w kwiatki”.

  • Ustalisz, kim był Demos Pnyksowiec.