Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1FON9tcWkQq7
Fotografia przedstawiająca fragment portretu mężczyzny, ukazuje dłonie, ręce i postać od piersi do bioder. Mężczyzna ubrany w garnitur, poprawia rękaw koszuli, na serdecznym palcu lewej dłoni ma obrączkę, na przegubie złoty zegarek.

Autoprezentacja

Źródło: StockSnap, domena publiczna.

Autoprezentacja, określana także jako manipulowanie wywieranym wrażeniem, to proces kontrolowania sposobu, w jaki widzą nas inni ludzie. Autoprezentacja jest nieodzownym elementem naszych codziennych kontaktów zawodowych i prywatnych. Nasze życiowe sukcesy zależą w dużej mierze od tego, jak jesteśmy postrzegani i oceniani przez innych ludzi. Głównym celem autoprezentacji jest spowodowanie, aby inni postrzegali nas pozytywnie – jako osoby inteligentne, kompetentne, sympatyczne, wiarygodne, godne zaufania. A to pozwala nam uzyskać to, czego pragniemy, np. zdobyć wymarzoną pracę, uznanie szefa lub przychylność wybranki naszego serca.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz pojęcia: autoprezentacja, autopromocja, mowa ciała, mimika, gesty.

  • Scharakteryzujesz techniki autoprezentacji.

  • Ocenisz skuteczność technik autoprezentacji.