Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W codziennym życiu autoprezentacja jest nie do uniknięcia – każdego dnia spotykamy nowe, nieznane nam osoby, na których (świadomie, bądź nie) chcemy wywrzeć określone wrażenie.

R15QupNxpPJdg1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: [bold]W jakich[br]sytuacjach dokonujemy[br] autoprezentacji?[/]Elementy należące do kategorii [bold]W jakich[br]sytuacjach dokonujemy[br] autoprezentacji?[/]Nazwa kategorii: Gdy mamy[br] do osiągnięcia[br] jakiś cel (np. rozmowa[br] kwalifikacyjna, randka,[br] awans, egzamin).Nazwa kategorii: Jesteśmy w centrum[br] uwagi (np. wystąpienie[br] publiczne, pozowanie [br]do zdjęcia, przyjęcie).Nazwa kategorii: Zależy nam [br]na pozytywnej samoocenie[br] – czujemy się lepiej,[br] kiedy myślimy, że inni[br] dobrze o nas myślą.Koniec elementów należących do kategorii [bold]W jakich[br]sytuacjach dokonujemy[br] autoprezentacji?[/]
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W obiegowej opinii autoprezentacjaautoprezentacjaautoprezentacja odbierana jest często negatywnie – jako przechwalanie się, kreowanie fałszywego wizerunku, manipulowanie innymi ludźmi. Oczywiście spotykamy czasem ludzi, którzy kłamią na swój temat, przedstawiają fałszywy wizerunek własnej osoby, np. cechy lub umiejętności, których w rzeczywistości nie mają. Taka autoprezentacja jest bardzo ryzykowną i krótkowzroczną strategią – kłamstwo zazwyczaj wychodzi na jaw, a kłamca traktowany jest jako osoba nieuczciwa i niegodna zaufania.

Zazwyczaj jednak autoprezentacja jest zjawiskiem pozytywnym. Troska o wizerunek społeczny skłania nas do kontrolowania swoich zachowań i dopasowywania ich do różnych sytuacji społecznych.

bg‑pink

Wyobraź sobie, jak ludzie mogliby się zachowywać, gdyby nie obchodziła ich reakcja otoczenia – co by mówili, robili, jak by wyglądali, jak okropnie mogliby pachnieć…

Taktyki autoprezentacyjne

Praktycznie wszystkie nasze zachowania, słowa, gesty mogą służyć autoprezentacji. Zabiegi zmierzające do zakomunikowania innym, że człowiek ma pewne cechy lub że jest osobą danego typu, określamy jako taktyki autoprezentacyjnetaktyki autoprezentacyjnetaktyki autoprezentacyjne. Przyjrzyjmy się tym najczęściej stosowanym.

R1YfRbjjfWaE61
Pionowa oś czasu.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zachowania niewerbalne

Zachowania niewerbalne, takie jak wyraz twarzy, wygląd zewnętrzny, spojrzenie, pozycja ciała czy gesty, także służą przekazywaniu informacji o sobie – swojej osobowości, nastroju, postawach, opiniach, statusie społecznym.

R7aBiwuraSfYF
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: [bold]zachowania[br] niewerbalne[/]Elementy należące do kategorii [bold]zachowania[br] niewerbalne[/]Nazwa kategorii: wygląd zewnętrzny Nazwa kategorii: mimika i gesty Koniec elementów należących do kategorii [bold]zachowania[br] niewerbalne[/]
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wygląd zewnętrzny

RfoMvQDmwbGqR1
Źródło: domena publiczna.

„Nie szata zdobi człowieka”? Powiedzenie to stoi w sprzeczności z naszym codziennym doświadczeniem, bo strój stanowi bardzo istotny czynnik w kreowaniu naszego wizerunku. Ta sama osoba ubrana w dobrze skrojony garnitur albo podarte dżinsy, wyciągnięty podkoszulek i glany robi na nas odmienne wrażenie. Strój odgrywa dużą rolę zwłaszcza w kontaktach zawodowych, gdzie ubieranie się niezgodne z tzw. dress codem jest wyjątkowo źle widziane.

Mimika i gesty

Dzięki mimice możemy wyrażać swoje emocje. Na ogół robimy lepsze wrażenie wtedy, gdy demonstrujemy pozytywne emocje (zadowolenie, odprężenie, radość), a nie negatywne (strach, złość, przygnębienie). Jesteśmy oceniani korzystniej także wtedy, gdy okazujemy emocje odpowiednie do sytuacji, na przykład radość z sukcesu kolegi czy zatroskanie cudzym nieszczęściem – niezależnie od tego, co w rzeczywistości czujemy.

Także gesty i ruchy ciała wykorzystywane są do uzyskania pożądanego wrażenia. Na przykład staramy się wyglądać na wyższych, wciągamy brzuch, prostujemy plecy, poprawiamy włosy. Kiedy chcemy sprawiać wrażenie otwartych i odprężonych, bardziej pewnych siebie, wtedy nie krzyżujemy rak na piersiach albo zakładamy nogę na nogę. Osoby na eksponowanych stanowiskach, pełniące władzę, mają zazwyczaj wyprostowaną sylwetkę i pewne, zdecydowane ruchy.

R5tiH0oh9jCdP
Zwróć uwagę na mężczyznę z mikrofonem, jego postawę, mimikę, ubiór. Kim może być, a kim raczej nie jest? Jakie tematy może, a jakich na pewno nie porusza? Na podstawie zdjęcia, bez kontekstu, nadal możemy uzyskać sporo informacji, które celowo bądź nieświadomie nam przekazał.
Źródło: Matheus Bertelli, domena publiczna.

Słownik

atrybucja
atrybucja

wniosek, jaki wyciągamy odnośnie do przyczyn jakiegoś zdarzenia

autoprezentacja
autoprezentacja

proces kontrolowania sposobu, w jaki widzą nas inni ludzie

autopromocja
autopromocja

promowanie siebie

dylemat skromności
dylemat skromności

więcej sympatii w cudzych oczach dodaje raczej pomniejszanie własnych sukcesów niż chwalenie się nimi; z drugiej strony ludzie mogą potraktować nasze skromne autoprezentacje dosłownie lub jako wyraz niskiej samooceny

ingracjacja
ingracjacja

strategia budowania pozytywnego wizerunku w oczach innej osoby przez schlebianie jej za pomocą komplementów, prezentów, przytakiwania, wyrażania swojej troski i gotowości do pomocy

taktyki autoprezentacyjne
taktyki autoprezentacyjne

rodzaje zachowań stosowane w celach autoprezentacyjnych