Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
ReAJaSru73lfI
Zdjęcie przedstawia kostkę Rubika leżącą na betonowej podstawie. Kostka ma ułożoną jedną ściankę w jeden kolor - to wzór błękitnego nieba z pierzastymi chmurami.

Kurs logiki: lekcja 17. Badanie wyrażeń wadliwych logicznie: paradoks kłamcy, paradoks łysego, paradoks ruchu

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Wyobraźmy sobie, że zapraszam cię do zapoznania się z tą lekcją, mówiąc: nic, co ta lekcja zawiera, nie jest prawdą. Co to znaczy? – zastanawiasz się. Przecież zdanie mówiące: „nic, co ta lekcja zawiera, nie jest prawdą” samo jest częścią tej lekcji, a więc musi być nieprawdą. Ale jeżeli jest nieprawdą, to jest prawdą… i tak dalej. Na to ja ci odpowiem: skąd wiesz, że ta lekcja się zaczęła, przecież początek to rzecz nieostra. Czy wprowadzenie to już początek, czy jeszcze nie początek? I tak dalej. W obu przypadkach zachęcam cię do tej lekcji, używając znanych paradoksów logicznych. Według współczesnych logików paradoksy tego rodzaju są wyrażeniami logicznie wadliwymi – żerują na naszej nieznajomości logiki.

Twoje cele
  • Poznasz najbardziej znane paradoksy logiczne.

  • Zrozumiesz, w jaki sposób filozofowie używali paradoksu jako narzędzia w dyskusji.

  • Nauczysz się rozprawiać z paradoksami, stosując między innymi poznane już metody analizy logicznej.