Wyobraźmy sobie, że zapraszam cię do zapoznania się z tą lekcją, mówiąc: nic, co ta lekcja zawiera, nie jest prawdą. Co to znaczy? – zastanawiasz się. Przecież zdanie mówiące: „nic, co ta lekcja zawiera, nie jest prawdą” samo jest częścią tej lekcji, a więc musi być nieprawdą. Ale jeżeli jest nieprawdą, to jest prawdą… i tak dalej. Na to ja ci odpowiem: skąd wiesz, że ta lekcja się zaczęła, przecież początek to rzecz nieostra. Czy wprowadzenie to już początek, czy jeszcze nie początek? I tak dalej. W obu przypadkach zachęcam cię do tej lekcji, używając znanych paradoksów logicznych. Według współczesnych logików paradoksy tego rodzaju są wyrażeniami logicznie wadliwymi – żerują na naszej nieznajomości logiki.
Poznasz najbardziej znane paradoksy logiczne.
Zrozumiesz, w jaki sposób filozofowie używali paradoksu jako narzędzia w dyskusji.
Nauczysz się rozprawiać z paradoksami, stosując między innymi poznane już metody analizy logicznej.