R6BlGQ0QFEGts
Obraz przedstawia polanę. Znajduje się na niej przodem do widza młoda, naga kobieta oraz odwrócony tyłem do widza młody, muskularny mężczyzna z włócznią. Kobieta trzyma mężczyznę za prawe ramię, patrzy mu prosto w twarz.

Ideał kobiecego piękna w sztuce i poezji baroku

Peter Paul Rubens, Wenus i Adonis, około 1630
Źródło: Metropolitan Museum of Art , domena publiczna.

Jak zmieniało się myślenie o istocie piękna? W jaki sposób poszukiwanie definicji piękna korespondowało z rozwojem myśli filozoficznej i wiedzy naukowej kolejnych epok? Jak różnorakie koncepcje piękna odzwierciedlały się w sztuce, która często skupiała się na obrazowaniu kobiecego ciała?

Umberto Eco, pisząc o pięknie wedle barokowych kategorii estetycznych, podkreśla rolę kryzysu poznania, jaki nastąpił w wyniku odkryć naukowych i przemian politycznych. Świat stawał się coraz bardziej skomplikowany, więc także malarstwo i poezja zmierzały ku wyrafinowaniu i bogactwu form, wydobywając na plan pierwszy zaskakujące szczegóły, a nawet tworząc oryginalne kombinacje, kontrasty oraz skojarzenia. Ciało kobiece na płótnach barokowych mistrzów nie jest ideałem harmonii. Jest obfite, żywiołowe, zmysłowe – jego piękno jest wynikiem wrażliwości artystów na bardziej ekspresyjne doświadczenie rzeczywistości.

Twoje cele
  • Dowiesz się, w jaki sposób rozumiano pojęcie piękna w baroku.

  • Zanalizujesz obrazy Petera Paula Rubensa i utwory poetyckie, których tematem jest piękno kobiet.

  • Porównasz ideał kobiecego piękna w baroku ze współczesnym kanonem urody.

  • Omówisz środki stylistyczne służące do ukazania kobiecego piękna.