Jeśli reżyser chce w kilka sekund uświadomić widzowi, że akcja filmu dzieje się tysiące lat przed naszą erą – pokazuje postać z rozwianymi włosami, odzianą w skórę i z maczugą w ręku. Jeśli przenosi oglądających w wiek XVIII – każe aktorkom chodzić w wydekoltowanych sukniach i mieć na głowie wielopiętrowe peruki, aktorom zaś zakłada charakterystyczny frak i (złożoną z nieco mniejszej liczby pięter) perukę. Gdy natomiast ów reżyser pragnie od razu zasygnalizować odbiorcom, że przedstawia wydarzenia z okresu średniowiecza – wystarczy zrobić najazd kamerą na katedrę… Skoro ona jest elementem scenerii, to z pewnością znaleźliśmy się w XIII, XIV lub XV wieku!
Na wybranych przykładach omówisz realizację motywu katedry w literaturze.
Opiszesz cechy utworów będących ekfrazami.
Dokonasz analizy fragmentu realistycznej powieści Wiktora Hugo Katedra Marii Panny w Paryżu.
Zinterpretujesz utwory poetyckie Juliana Przybosia poświęcone katedrze Notre‑Dame w Paryżu.