Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RJM7DDG3cDS8e
Ilustracja przedstawia szkło laboratoryjne. Na zdjęciu znajdują się kolby miarowe, zlewki i cylindry wypełnione roztworami.

Ćwiczymy zapis równań reakcji, zachodzących pomiędzy tlenkami a wodą, roztworami kwasów i wodorotlenkami

Do ustalenia reaktywności tlenków kluczowy jest ich podział ze względu na charakter chemiczny.
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.

Właściwości chemiczne weryfikują zachowanie się substancji wobec siebie. Dodając do tego stwierdzenie ze znanego porzekadła „przeciwieństwa się przyciągają”, można stwierdzić, że substancje przeciwstawne będą ze sobą reagować. Prawidłowość taką mamy możliwość zaobserwować w chemii, np. z łatwością reagują ze sobą roztwory kwasów i wodorotlenków, a jak wiadomo, mają zupełnie odmienne właściwości. A jak to jest z tlenkami? Czy wszystkie tlenki reagują z wodą i roztworami kwasów i wodorotlenków? Jaka jest zależność ich reaktywności?

Twoje cele
  • Zapiszesz równania reakcji tlenków z wodą oraz wodnymi roztworami wodorotlenków i kwasów.

  • Rozpoznasz tlenki, które reagują z wodą i wodnymi roztworami wodorotlenków lub kwasów.

  • Porównasz tlenki pod względem ich reaktywności.