Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1EYP1MRTCNNH
Ilustracja przedstawia dwie strony rękopisu w zeszycie. Karty są gęsto zapisane.

Czy narodowi polskiemu jest potrzebny epos?

Manuskrypt Pana Tadeusza
Źródło: Pleple2000, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Pan Tadeusz to wielowarstwowe, wieloznaczne i skomplikowane pod względem gatunkowym dzieło. Początkowo utwór był pisany przez Mickiewicza jako krótka gawęda szlachecka, która jednak rozrosła się do dwunastu ksiąg. W niektórych fragmentach przypomina oświeceniowe sielanki, a części dotyczące śmierci Jacka Soplicy zbliżają wiersz do stylu poematu elegijnego. Dzieło pisane przez wieszcza na emigracji stało się epopeją narodową, a tym samym wpisało się w klasyczną tradycję wielkich eposów, takich jak np. Iliada Homera czy Pieśń o Rolandzie. Warto zastanowić się, co zadecydowało o tym, że „historia szlachecka z roku 1811‑1812”, która nie pokazuje wojny ani wielkich bohaterów, stała się reprezentatywna dla gatunku eposu.

Twoje cele
  • Wskażesz wyróżniki gatunkowe eposu (epopei).

  • Wysłuchasz wykładu prof. Michała Kuziaka i wynotujesz spostrzeżenia badacza na temat dzieła Mickiewicza.

  • Dowiesz się, co zadecydowało, że Pan Tadeusz został uznany za epopeję narodową.

  • Poznasz zjawisko synkretyzmu literackiego, wyróżniające dzieło Mickiewicza.