Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1OJwkgpkkhkl
Fotografia przedstawia zdjęcia portretowe kobiet i mężczyzn leżące na blacie. Na jednym z nich leży rozbite szkło powiększające.

Ewa Lipska: My

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Ewa Lipska jako przedstawicielka Pokolenia ’68 dawała w swoich wierszach świadectwo trudnej sytacji społecznej w okresie PRL. Jej wiersz My uznano za programowy dla pokolenia poetów, którzy postanowili wziąć artystyczną odpowiedzialność za prawdę:

Stanisław Barańczak Pokolenie ’68. Próba przedwczesnego bilansu

Właśnie wtedy przekonaliśmy się, jak wiele trzeba odwagi i wytrwałości, aby pozostać wiernym tym elementarnym prawom: prawom uczciwości, tolerancji, samodzielności myślenia. I właśnie wtedy my wszyscy, próbujący swoich sił w »tworzeniu pięknych zdań« [sic!], doszliśmy do wniosku, że naszym zadaniem powinno być przede wszystkim tworzenie zdań prawdziwych.

bar Źródło: Stanisław Barańczak, Pokolenie ’68. Próba przedwczesnego bilansu, [w:] tegoż, Etyka i poetyka, Paryż 1979, s. 195.
Twoje cele
  • Dostrzeżesz wpływ przeżycia pokoleniowego na twórczość Ewy Lipskiej.

  • Dokonasz analizy wiersza My Ewy Lipskiej.

  • Wyjaśnisz, w jaki sposób ujawnia się kontekst pokoleniowy w wierszu My.