Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1JXyOXMjoekx
Zdjęcie przedstawia złupane orzechy różnych rodzajów w szklanych naczyniach, oliwki, awokado i oliwę w butelce.

Badanie właściwości wyższych kwasów karboksylowych, odróżnianie kwasów nasyconych od nienasyconych

Nasiona i owoce to doskonałe źródła pozyskiwania kwasów tłuszczowych.
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, domena publiczna.

Słowo „kwas” kojarzy nam się z substancją niebezpieczną, ciekłą i żrącą. Skojarzenie jest bardzo słuszne, ale istnieją również kwasy całkowicie bezpieczne i możemy je znaleźć nawet w domu. Przykładem jest stearyna – mieszanina kwasu stearynowego i palmitynowego, z której wytwarzane są świece.

Twoje cele
  • Porównasz budowę nasyconych i nienasyconych wyższych kwasów karboksylowych.

  • Zbadasz i opiszesz właściwości fizyczne wyższych kwasów karboksylowych.

  • Napiszesz i uzgodnisz równania reakcji wyższych kwasów karboksylowych z wodorotlenkami.

  • Przenalizujesz reakcje chemiczne charakterystyczne dla nienasyconych wyższych kwasów karboksylowych.

  • Zdecydujesz, w jaki sposób odróżnić od siebie wyższe kwasy karboksylowe nasycone od nienasyconych.