Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R11EKq71vG7qc
Ilustracja przedstawia cyrkowców na scenie, wokół której znajduje się widownia. Jedna postać gra na trąbce, pozostałe stoją elegancko ubrane.

Jakie jest twoje stanowisko w sporze dotyczącym pochodzenia wiedzy i źródeł poznania?

Georges Seurat, Pokaz cyrkowy, 1887–1888
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Czy zastanawiasz się czasem, skąd bierze się w twojej głowie wiedza? Oczywiście wszyscy uczymy się, czytamy książki, wyszukujemy informacje. Ale skąd zaczerpnęliśmy najbardziej podstawowe pojęcia? Czy jako nowonarodzone dzieci uważaliśmy na stojące nad nami osoby za osoby? Czy może uważaliśmy je za wiązki wrażeń – dźwięków, obrazów, zapachów? Czy posiadaliśmy ideę naszego własnego istnienia już w momencie narodzin? A może nie ma żadnych idei wrodzonych, lecz musimy skonstruować je, obserwując otaczającą nas rzeczywistość?

Twoje cele
  • Zrekonstruujesz stanowiska Kartezjusza i Johna Locke’a w sporze o źródła poznania.

  • Przeanalizujesz argumenty, za pomocą których obaj filozofowie dowodzą swoich racji.

  • Zajmiesz stanowisko w sporze o pochodzenie wiedzy.