Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1KvaTw5DJruE
Zdjęcie przedstawia samotnie stojącą kobietę na łące. Stoi tyłem do widza. Przed nią rozpościera się pochmurne niebo.

Empiryzm brytyjski: Locke-źródła i granice wiedzy

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

W czasie, gdy w filozofii uprawianej w Europie kontynentalnej powstawały wielkie systemy metafizyczne, na wyspach brytyjskich kultywowano – trwającą właściwie od średniowiecza – tradycję prowadzenia rozważań filozoficznych w bliskim związku z potocznym myśleniem zdroworozsądkowym i z praktycznymi potrzebami życiowymi. Nie oznaczało to ignorowania ważnych problemów filozoficznych, ale stanowiło próbę rozwiązywania tych zagadnień przez zwrócenie się ku najzwyklejszemu źródłu wiedzy, jakim jest doświadczenie zmysłowe. Taką postawę myślową prezentował chociażby Francis Bacon (1561–1626). Nieco później, bo w drugiej połowie XVII wieku, zaczęła wyraźnie się kształtować odrębna od kontynentalnej linia rozwoju filozofii nowożytnej, zwana empiryzmem brytyjskim. Linię tę, prowadzącą aż do rozkwitu w połowie XVIII wieku formacji filozoficznej zwanej oświeceniem, wyznaczają nazwiska takich myślicieli jak John Locke, George BerkeleyDavid Hume.

Twoje cele
  • Poznasz założenia empiryzmu Johna Locke'a.

  • Przeanalizujesz specyficzne dla filozofii Locke'a powiązanie rozważań o charakterze psychologicznym z rozważaniami epistemologicznymi.

  • Ocenisz znaczenie podjętej przez Locke'a problematyki związku myślenia z językiem.