Rbf2df6FJfg9B
Ilustracja przedstawia nagiego mężczyznę z rozstawionymi szeroko rękoma i nogami. Sylwetka mężczyzny jest wpisana w okrąg i kwadrat. Ręce i nogi są narysowane podwójnie. Wokół znajdują się odręczne zapiski.

Pozytywizm. Auguste Comte: dziejowa misja nauki

Czy trzeba wiedzieć i co trzeba wiedzieć, żeby przewidywać?

Niestabilna sytuacja polityczna Francji XIX wieku obligowała filozofów do opracowania programu reform społecznych. Jeśli ten program miał być skuteczny, musiał opierać się na rzetelnej wiedzy o tym, jak społeczeństwo funkcjonuje. Według Comte’a, stworzenie ogólnej teorii i klasyfikacji nauk było konieczne, aby rozwijać naukę o społeczeństwie, która pozwoli na przewidywanie zdarzeń.  August Comte uważał, że znajomość historii rozwoju wiedzy jest niezbędna, by ją posiąść.

Twoje cele
  • Poznasz założenia filozofii pozytywnej Comte'a.

  • Scharakteryzujesz wyróżnione przez Comte'a fazy rozwoju wiedzy: teologiczną, metafizyczną i pozytywną.

  • Wyjaśnisz, dlaczego Comte uznawał stadium pozytywne za szczytowy etap ewolucji wiedzy.