Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RY9VIDHYLl2sj
Na ilustracji kilka rzędów kolorowych ludzików, które trzymają się za ręce.

Słownik filozoficzny: wola powszechna

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Czy utożsamiając się z wolą powszechną, zachowujemy, czy tracimy wolność?

Wola przez wieki była przedmiotem zainteresowań teologii. Dopiero w filozofii nowożytnej zaczęto mówić o woli powszechnej i pojęcie to stało się kluczowe dla myśli politycznej. Nabrało mocy w rozważaniach Jean‑Jacques'a Rousseau na temat umowy społecznej, zyskało nawet prawdziwie rewolucyjny potencjał. Zawsze było też powiązane z pojęciem wolności. W myśli Rousseau człowiek utożsamiając się z wolą powszechną i podporządkowując się jej, zachowywał swoją wolność cywilną, czyli obywatelską. Rząd obywatelski także miał obowiązek za wolą powszechną podążać i gwarantować jej realizację. Odpowiednie wychowanie obywatelskie miało sprawić, że wola ta nigdy nie będzie zła. Rousseau miał zapewne dobre intencje, a jednak krytycy tej teorii dojrzeli w niej zalążek totalitaryzmu.

Twoje cele
  • Dowiesz się, jak teologiczne dywagacje na temat woli przeniosły się na grunt myśli politycznej, prowadząc do powstania koncepcji woli powszechnej.

  • Przeanalizujesz związek pojęcia woli powszechnej z pojęciem wolności.

  • Zastanowisz się, czy system oparty na woli powszechnej może przerodzić się w terror.