Przeczytaj
Bardzo trudno zdefiniować wolę powszechną pozytywnie (ujmując w definicji to, czym ona jest). Z reguły definiuje się ją jako wolę wyrażoną przez wspólnotę polityczną, uwzględniającą tylko to, co stanowi wspólną korzyść tej wspólnoty, z pominięciem jakichkolwiek interesów prywatnych. Zarazem jednak, wola powszechna jest różna od sumy indywidualnych woli jednostek, czyli od woli wszystkich, jest różna od woli większości, jest też różna od woli instytucji państwa. W konsekwencji, aby poprawnie zrozumieć, czym jest wola powszechna, trzeba ją z konieczności odnieść do woli wszystkich, do woli jednostek, do woli większości etc. Dopiero to negatywne zdefiniowanie (ujmujące to, czym ona nie jest) umożliwi nam zrozumienie tego, o co w istocie chodzi w idei woli powszechnej.
Tło historyczne
Zagadnienie woli powszechnej wynika z ogólnej koncepcji woli, jako odrębnej, lecz niesprzecznej z rozumem władzy Boga, bądź, w przypadku bytów stworzonych, jako odrębnej od rozumu władzy duszy, która może sprzeciwić się rozumowi.
Teologiczno‑eschatologiczny problem powszechności woli bożej nosił w sobie zalążek refleksji politycznej, dotyczył bowiem zagadnienia teodyceiteodycei, a jako taki, miał charakter polityczny, w najszerszym możliwym tego słowa znaczeniu, w jakim G.W. Leibniz pisze o „powszechnej jurysprudencji”.
Autorem, który jako pierwszy „przełożył” problematykę woli powszechnej z kontekstu teologicznego, a precyzyjniej mówiąc z kontekstu teodycei, na kontekst polityczny był Pierre Bayle (1647–1706). Zagadnienie to rozwinęli następnie Monteskiusz (1689–1755), Denis Diderot (1713–1784), a ostatecznie ujął Jean‑Jacques Rousseau (1712–1778).
Spróbuj samodzielnie zdefiniować pojęcie woli powszechnej.
Doktryna
Fundamentalny problem dotyczy stworzenia warunków, w których sformułowanie woli powszechnej byłoby możliwe. I tu pojawia się nowatorstwo Rousseau. Tradycyjnie wola powszechna przeciwstawiana była woli partykularnej. Lecz Rousseau czyni to przeciwstawienie subtelniejszym. To prawda, że wola partykularna najczęściej sprzeciwia się woli powszechnej, lecz zarazem, to właśnie z woli partykularnych wyniknie wola powszechna. Rzecz w tym, że koniecznym jest odróżnienie woli powszechnej od woli wszystkich (la volonté de tous). Wola wszystkich uwzględnia interesy prywatne i jest sumą woli partykularnych. W konsekwencji, członkowie tych społeczeństw częściowych traktują jako wolę powszechną wolę tych części, do których przynależą. Ale w stosunku do całej społeczności wola każdej z tych części jest wolą partykularną. W ten sposób, ilość woli partykularnych odzwierciedlających różne opinie w społeczeństwie jest zredukowana wyłącznie do opinii społeczności częściowych. Wynik takiego głosowania nie zaowocuje sformułowaniem woli powszechnej. Receptą byłaby taka sytuacja, w której każda jednostka, każda wola partykularna wyrażałaby wyłącznie swoją opinię. Wówczas każdorazowo wynikiem byłaby wola powszechna. W sytuacji, w której w społeczeństwie funkcjonują już społeczeństwa częściowe, należy jak najbardziej pomnożyć ich ilość, dbając zarazem o zachowanie między nimi równości.
Wola powszechna nie wyczerpuje się jednak w procedurze jej ustalania. Koniecznym warunkiem jej permanentnego trwania jest właściwe wychowanie obywateli.
Wychowanie obywatelskie i wola powszechna wymagają więc od wszystkich wyrzeczenia się swej woli partykularnej, gdy wola powszechna zostanie już sformułowana. W ten sposób Rousseau dochodzi do kluczowego momentu całej koncepcji woli powszechnej – do sformułowania koncepcji wolności cywilnej (obywatelskiej), która polega na utożsamieniu się z wolą powszechną. Jest ona przeciwstawiona wolności naturalnej, rozumianej jako utożsamienie się wyłącznie z własną wolą partykularną.
Wolność cywilna, przeciwstawiona wolności naturalnej, była jedną z głównych przyczyn krytyki koncepcji Rousseau, i oskarżeń o stworzenie fundamentów pod autokrację a nawet totalitaryzm. Zarzut ten zdaje się jednak pomijać wyraźne ograniczenia, sformułowane przez Rousseau wobec rządu i innych instytucji państwa, które muszą podążać za wolą powszechną, a właściwe wychowanie obywatelskie i należyte procedury gwarantują, zdaniem francuskiego filozofa, że wola powszechna będzie zawsze dobra. Rousseau, jak się zdaje, uznałby wszelkie totalitaryzmy za sprzeczne z wolą powszechną, a wszystkich despotów powołujących się na jego teorię – za szarlatanów oszukujących lud.
Słownik
(fr. intellectualiste) na gruncie filozofii pogląd przeciwstawny woluntaryzmowi – w zakresie działań większa rola przypada rozumowi; na gruncie teologii jest to pogląd, że Bóg sprawuje władzę nad światem za pomocą rozumu
(gr. théos – Bóg; diké – sprawiedliwość; usprawiedliwienie Boga) dyscyplina teologiczna, zajmująca się próbą odpowiedzi na pytanie, jak możliwe jest, aby w świecie stworzonym przez wszechmocnego, wszechwiedzącego, dobrego i miłosiernego Boga było miejsce dla zła
(łac. voluntas – wola) na gruncie filozofii pogląd, iż w kontekście decyzji i działań większa rola przypada woli, niż rozumowi; na gruncie teologii oznacza to pogląd, że Bóg rządzi światem za pomocą woli