Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R2kD5WIXcqs1j
Zdjęcie przedstawia postać błazna w czapce z dwoma rogami zakończonymi dzwoneczkami. Mężczyzna ma uśmiechnięta twarz, trzyma prawą dłoń z uniesionym do góry kciukiem.

Śmiech jako narzędzie literackie

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Mówi się, że śmiech to zdrowie. A jednak znane są przypadki medyczne, w których natężenie śmiechu powodowało zatrzymanie akcji serca. Istnieje też powiedzenie: „Nie gniewem, lecz śmiechem się zabija”. O potędze śmiechu byli przekonani m.in. twórcy literatury błazeńskiej - wykorzystywali go jako narzędzie literackie. 

Twoje cele
  • Wykażesz obecność trzech rodzajów komizmu (postaci, sytuacyjnego i słownego) w Rozmowach, które miał król Salomon mądry z Marchołtem grubym a sprosnym [...], Żywocie Ezopa Fryga, mędrca obyczajnego i z przypowieściami oraz Sowiźrzale krotochwilnym i śmiesznym...

  • Wyjaśnisz, jakimi środkami został uzyskany komizm słowny w Rozmowach, które miał król Salomon mądry z Marchołtem grubym a sprosnym [...].

  • Uzasadnisz obecność komizmu satyrycznego w Rozmowach, które miał król Salomon mądry z Marchołtem grubym a sprosnym [...], Żywocie Ezopa Fryga, mędrca obyczajnego i z przypowieściami oraz Sowiźrzale krotochwilnym i śmiesznym...

  • Ustalisz, czy śmiech w Rozmowach, które miał król Salomon mądry z Marchołtem grubym a sprosnym [...], Żywocie Ezopa Fryga, mędrca obyczajnego i z przypowieściami oraz Sowiźrzale krotochwilnym i śmiesznym... został wymierzony wyłącznie w elity społeczne.