Wiedząc, że w pewnej klasie jest chłopców i dziewczynek możemy od razu stwierdzić, że ta klasa liczy uczniów. Dla uzyskania tej informacji wystarczyło dodać liczby osób każdego z dwóch rozłącznych zbiorów: dziewczynek oraz chłopców z tej klasy.
Ten wstępny przykład pokazuje zastosowanie prezentowanej w tym temacie kolejnej podstawowej zasady kombinatorycznej, nazywanej regułą dodawania.
Stosowanie tej reguły w praktyce zaczniemy od przykładów, w których pokażemy, że liczba elementów sumy dwóch zbiorów tylko w szczególnych przypadkach jest równa sumie elementów tych zbiorów.
W trudniejszych przykładach pokażemy, że zastosowanie reguły dodawania wymaga rozpatrzenia kilku rozłącznych przypadków, obliczenia liczby możliwości w każdym z nich, a następnie dodania liczb otrzymanych w tych poszczególnych przypadkach dla uzyskania ostatecznego wyniku.
Zapoznasz się z regułą dodawania.
Będziesz doskonalić umiejętności posługiwania się tym pojęciem w zadaniach kombinatorycznych.
Nauczysz się, jak wykorzystać regułę dodawania do rozwiązywania zadań dotyczących liczby elementów sumy zbiorów.
Umiejętność dzielenia zbioru na rozłączne podzbiory pozwoli Ci stosować regułę dodawania w zadaniach kombinatorycznych.