R1ev8BJfWOFiz
Fotografia przedstawia rzeźbę wyobrażającą młodego mężczyznę. Młodzieniec ukazuje lewy profil owalnej twarzy. Ma gładkie czoło, niewielki nos i małe usta. Jego włosy kręcą się. W dłoniach trzyma czarkę, którą przysuwa pod dziób orła znajdującego się naprzeciw niego.

Szlachetna prostota i spokojna wielkość

Bertel Thorvaldsen, Ganimedes z orłem Jowisza, 1817
Źródło: Bertel Thorvaldsen, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Neoklasycyzm to nurt, który pojawił się w drugiej połowie XVIII wieku w opozycji do francuskiego rokoka. Oświeceniowy racjonalizm potępiał rozluźnienie obyczajów i dworską sztukę pełną frywolności, tworzoną z hedonistycznych pobudek. Encyklopedyści optowali za dydatktyzmem, postulowali ukazywanie w dziełach wzniosłych idei, cnót moralnych i obywatelskich. Teoretyk i historyk sztuki Johann Joachim Winckelmann radził malarzom, by „zanurzali pędzel swój w intelekcie”, a krytycy i artyści mówili o renovatio (odrodzeniu) ideałów starożytności. Sprzyjało temu zainteresowanie przeszłością wywołane przez odkrycia archeologiczne w Rzymie oraz wykopaliska w Herkulanum i Pompejach. Na antyku wzorowano się nie tylko w zakresie estetyki, ale także w organizacji państwa. Dla przykładu, Napoleon Bonaparte najpierw ogłosił się pierwszym konsulem, by w końcu przybrać tytuł cesarza.

Twoje cele
  • Określisz cechy sztuki neoklasycznej.

  • Poznasz czołowych przedstawicieli XVIII‑wiecznego stylu klasycystycznego w malarstwie i rzeźbie.

  • Wyjaśnisz, do jakich ideałów sztuki starożytnej odwoływali się artyści neoklasyczni.