Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RN0ForUUHcRmk
Zdjęcie przedstawiające symbole różnych mediów społecznościowych. W pierwszym planie usytuowany jest angielski napis Social.

Hipertekst i blog

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Rozwój technologii informacyjnej spowodował, że pod koniec XX w. pojawiły się nowe formy społecznego przekazu. Współcześnie jednym z najpowszechniejszych narzędzi wymiany myśli jest internet. Prezentowane w nim wypowiedzi coraz częściej przybierają postać hipertekstów. Ta nowa sytuacja komunikacyjna różni się od tradycyjnej, gdyż nie zakłada wyraźnych granic pomiędzy rolą nadawcy a odbiorcy informacji. Zaciera się też podział między rzeczywistością a określanym jako wirtualny światem wykreowanym w medium elektronicznym. W XXI w. technologia silnie wpływa na relacje międzyludzkie, funkcjonowanie społeczeństwa, przepływ informacji, kulturę, doświadczenia estetyczne.

Twoje cele
  • Opiszesz cechy tekstu medialnego.

  • Wskażesz środki językowe wpływające na atrakcyjność i perswazyjność przekazu.

  • Poznasz cechy gatunkowe bloga internetowego oraz różnicę między perswazją a manipulacją językową.

  • Porównasz tekst wybranego bloga z tekstem klasycznego dziennika linearnego.

  • Rozpoznasz różnice między tekstem linearnym a nielinearnym.

  • Zdefiniujesz pojęcia hipertekstu, perswazji i manipulacji językowej.