Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RNBvALoUGDjFZ
Zdjęcie przedstawia człowieka, który trzyma tabliczkę ze znakiem zapytania. Tabliczka zakrywa jego głowę.

Dubito ergo sum

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Łacińska formuła dubito ergo sum, temat tej lekcji, pochodzi od René Descartesa, nazywanego również Kartezjuszem i oznacza: „wątpię więc jestem”. Tak naprawdę jest to skrót rozumowania, które przebiega w następujący sposób: „Wątpię, więc myślę; myślę, więc jestem”. Jaką rolę wątpienie odgrywa w poznaniu? Dlaczego świadomość myślenia upewnia nas, że istniejemy?

Twoje cele
  • Wyjaśnisz znaczenie sceptycyzmu metodycznego Kartezjusza.

  • Objaśnisz sens formuły „myślę, więc jestem” w kontekście sceptycyzmu metodycznego.

  • Powiążesz sceptycyzm Kartezjusza ze sceptycznymi poszukiwaniami Augustyna z Hippony oraz z idealistycznym nurtem filozofii nowożytnej i współczesnej.