Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RghLTei52juKM
Zdjęcie okładkowe (poglądowe) przedstawia trzy czerwone promienie lasera przedstawione na czarnym tle. Na tle zdjęcia umieszczono tytuł "Jak w sposób jakościowy opisać związek między dyfrakcją na szczelinie a szerokością szczeliny i długością fal".

Jak w sposób jakościowy opisać związek między dyfrakcją na szczelinie a szerokością szczeliny i długością fal

Czy to nie ciekawe?

Mówi się, że światło ma naturę falowo‑korpuskularną. Skoro światło jest falą (elektromagnetyczną), musi zachowywać się jak każda inna fala, czyli również ulegać dyfrakcji (ugięciu). Aby uległo mierzalnej dyfrakcji, przeszkoda na jego drodze lub szczelina musi mieć rozmiary porównywalne z długością fali światła. Gdy ten warunek jest spełniony, na ekranie ustawionym za szczeliną możemy zaobserwować naprzemienne występowanie miejsc, w których światło jest wzmocnione oraz wygaszone. To, czy w danym miejscu spotkamy wzmocnienie, czy wygaszenie światła będzie zależeć od szerokości szczeliny oraz od długości fali.

Twoje cele
  • dowiesz się, jak obliczyć kąt, pod którym widać wzmocnienie fali światła,

  • poznasz zasadę Huygensa,

  • zrozumiesz mechanizm powstawania wzmocnień i wygaszeń na szczelinie dyfrakcyjnej,

  • przeanalizujesz i zinterpretujesz wynik dyfrakcji światła na szczelinie.