R7z0492ApRncN
Ilustracja przedstawia nagą, męską postać, która unosi się na obłoku. Ma rozwiane włosy. W prawej ręce trzyma harfę.

Poetyka Cypriana Norwida na przykładzie wybranych wierszy z cyklu Vade‑mecum

Rysunek autorstwa Cypriana Norwida wykonany w 1856 (Z Alberta Durrera [sic!] 1519)
Źródło: polona.pl, domena publiczna.

„Poeta pisma”, „poeta kultury”, „poeta definicji”, „poeta ironii”, „genialny skąpiec słowa”, „poeta i sztukmistrz”, „poeta wnętrza  mieszkalnego”, „poeta człowieczeństwa”, „poeta atomu”, „poeta myśli”, „pisarz wieku kupieckiego i przemysłowego”, „poeta historii”, „poeta dialogu”, „poeta Biblii”, „poeta sumienia”, „poeta wysiłku”, „stary poeta”, „mistrz niedopowiedzeń”, „poeta sentencjonalny”, „poeta milczenia”, „poeta smutku”, „poeta ruin” – to tylko niektóre z określeń charakteryzujących twórczość Cypriana Norwida. Stworzył on oryginalną poetykę, a jego twórczość do dziś jest żywo dyskutowana i uznawana za nowatorską na tle epoki, w której żył.

Twoje cele
  • Powtórzysz informacje na temat cech poetyki Cypriana Norwida na przykładzie wybranych wierszy z cyklu Vade‑mecum.

  • Wyjaśnisz, na czym polegają wybrane motywy w poezji Norwida.

  • Postawisz tezę interpretacyjną wybranych wierszy z cyklu Vade‑mecum i spróbujesz ją udowodnić.

  • Scharakteryzujesz poetę opisanego w wierszu [Klaskaniem mając obrzękłe prawice…].