Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RBLqu3MbqOZez
Zdjęcie przedstawia powierzchnię wody. Fotografia jest zrobiona z góry. W centralnej części wody, między falami znajduje się źrenica ludzkiego oka. Wokół niej pływa mała motorówka.

Pytania o wartości ocalające człowieka. Poezja Zbigniewa Herberta

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Poezja Herberta rzucała wyzwanie czytelnikom. Zmuszała ich do zajęcia określonej postawy wobec świata. Nie pozwalała zapomnieć o doświadczeniach totalitaryzmu i poddawała analizie mechanizmy społecznego zniewolenia. Głoszona przez partię komunistyczną ideologia żądała od społeczeństwa całkowitego podporządkowania się władzy i eliminowała wszelki indywidualizm postaw. W tym czasie misją poety stawała się obrona wolności wewnętrznej jednostki i wsparcie wyborów etycznych. Herbert dopominał się o wierność wobec wartości, bo właśnie one stanowią o godności człowieka i są podstawą każdej wspólnoty. 

Twoje cele
  • Zrekonstruujesz system wartości reprezentowany w poezji Zbigniewa Herberta.

  • Określisz kontekst historyczny i polityczny wybranych utworów Herberta.

  • Odwołując się do poezji Herberta, wyjaśnisz na czym polega ocalająca rola wartości.

  • Rozpoznasz ironię w utworach Herberta i określisz jej funkcję.