Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R7PO25f8jmM5a
Obraz przedstawia walkę dwóch mężczyzn, którzy znajdują się na koniach. Walczą ze sobą na szable. Opatuleni są w powiewające na wietrze szaty. Mają na sobie stroje ze złotymi elementami. Mężczyzna po lewej ma ciemną karnację i czarne wąsy. Mężczyzna po prawej siedzi tyłem. W tle jest pochmurne, ciemne niebo oraz unoszący się dym.

Trójkąt miłosny w Giaurze George’a Gordona Byrona

Eugène Delacroix, Walka Giaour i Hassana, 1826, olej na płótnie
Źródło: domena publiczna.

Tytułowy bohater Giaura George'a Gordona Byrona jest buntownikiem. Sprzeciw wobec otaczającego świata cechował wielu romantycznych bohaterów. Maria Janion pisała o tej postawie:

Maria Janion Gorączka romantyczna

Bunt romantyczny, nacechowany poczuciem głębokiego, organicznego, tragicznego niepogodzenia, stanowi zasadniczą postawę poznawczą romantyzmu. Cała wielka literatura romantyczna jest na niej zbudowana.

1 Źródło: Maria Janion, Gorączka romantyczna, Warszawa 1975, s. 45.

W wypadku postaci Giaura bunt wypływał z sytuacji, w której się znalazł, a przynajmniej był nią uzasadniony. Bohater stał się bowiem częścią trójkąta miłosnego; zapałał uczuciem do Leili, żony Hassana, najpiękniejszej i najważniejszej w całym jego haremie. Zakazana miłość doprowadziła do tragedii, jednocześnie uwidaczniając cechy Giaura, wskazujące na jego gwałtowną i buntowniczą naturę.

Twoje cele
  • Przenalizujesz specyfikę trójkąta miłosnego przedstawionego w Giaurze.

  • Scharakteryzujesz postacie występujące w utworze, wskażesz podobieństwa i różnice między nimi.

  • Poznasz dzieła malarskie, które swoją tematyką i klimatem nawiązują do poruszanych w lekturze motywów.