R7PO25f8jmM5a
Obraz przedstawia walkę dwóch mężczyzn, którzy znajdują się na koniach. Walczą ze sobą na szable. Opatuleni są w powiewające na wietrze szaty. Mają na sobie stroje ze złotymi elementami. Mężczyzna po lewej ma ciemną karnację i czarne wąsy. Mężczyzna po prawej siedzi tyłem. W tle jest pochmurne, ciemne niebo oraz unoszący się dym.

Trójkąt miłosny w Giaurze George’a Gordona Byrona

Eugène Delacroix, Walka Giaour i Hassana, 1826, olej na płótnie
Źródło: domena publiczna.

Tytułowy bohater Giaura George'a Gordona Byrona jest buntownikiem. Sprzeciw wobec otaczającego świata cechował wielu romantycznych bohaterów. Maria Janion pisała o tej postawie:

Maria Janion Gorączka romantyczna

Bunt romantyczny, nacechowany poczuciem głębokiego, organicznego, tragicznego niepogodzenia, stanowi zasadniczą postawę poznawczą romantyzmu. Cała wielka literatura romantyczna jest na niej zbudowana.

1 Źródło: Maria Janion, Gorączka romantyczna, Warszawa 1975, s. 45.

W wypadku postaci Giaura bunt wypływał z sytuacji, w której się znalazł, a przynajmniej był nią uzasadniony. Bohater stał się bowiem częścią trójkąta miłosnego; zapałał uczuciem do Leili, żony Hassana, najpiękniejszej i najważniejszej w całym jego haremie. Zakazana miłość doprowadziła do tragedii, jednocześnie uwidaczniając cechy Giaura, wskazujące na jego gwałtowną i buntowniczą naturę.

Twoje cele
  • Przenalizujesz specyfikę trójkąta miłosnego przedstawionego w Giaurze.

  • Scharakteryzujesz postacie występujące w utworze, wskażesz podobieństwa i różnice między nimi.

  • Poznasz dzieła malarskie, które swoją tematyką i klimatem nawiązują do poruszanych w lekturze motywów.