Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RjODNo6LFEBhm
Obraz przedstawia mężczyznę. Widoczny jest jego prawy profil. Podpiera głowę lewą ręką. Ma on ciemne, gęste włosy wraz z bokobrodami. Nos jest prosty i długi. Usta są małe i zaciśnięte w wąską linię. Wzrok skierowany jest do góry. Mężczyzna ma na sobie futro i koszulę. Wokół kołnierza koszuli owinięta jest chusta przyciskana przez sznurek od saszetki przewieszonej przez ramię. Rękawy od koszuli ma podwinięte. Na jego tle widoczne jest niebo.

Kultura polska w I poł. XIX w.

Walenty Wańkowicz, Portret Adama Mickiewicza na Judahu skale. Obraz namalowany w latach 1827‑28, przedstawiający zadumanego poetę na Krymie.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Utrata niepodległości przez Rzeczpospolitą u schyłku XVIII w. przyniosła głębokie przemiany w strukturze społeczno‑politycznej kraju i w społecznej mentalności. Nie pozostało to bez wpływu na sztukę, która – w różnych okresach i z różnym nasileniem – obarczana była ideowymi powinnościami; np. w pierwszej połowie XIX w. poezja romantyczna mierzyła się z posłannictwem podtrzymywania świadomości i jedności narodowej.

Jednak z biegiem czasu, w poszczególnych zaborach pogłębiały się różnice w warunkach rozwoju polskiej sztuki. Wyraźnymi cezurami były dla nich wydarzenia polityczne (zwłaszcza powstania listopadowe i styczniowe oraz Wiosna Ludów).

Jednocześnie, od początku stulecia, wraz ze zmianami mecenatu kształtowały się nowe formy i instytucje życia artystycznego – m.in. publiczne wystawy i muzea, konkursy, handel dziełami sztuki, krytyka artystyczna, ponadto rozwijało się, choć nie bez przeszkód natury administracyjno‑politycznej, szkolnictwo artystyczne, nastąpiła polonizacja środowiska artystów, których nowa pozycja społeczna łączyła z powstającą klasą miejskiej inteligencji.

R1VjEkW2iAJnY1
Linia chronologiczna obejmuje następujące wydarzenia: 1795 rok trzeci rozbiór Polski. 1807‑1815 okres istnienia Księstwa Warszawskiego. 1815 rok kongres wiedeński, utworzenie Wielkiego Księstwa Poznańskiego. 1830 rok powstanie listopadowe. 1815‑1832 okres istnienia Królestwa Kongresowego (Polskiego). 1830 rok powstanie listopadowe. 1834 rok wydanie Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. 1839 rok wydanie Balladyny Juliusza Słowackiego. 1848 rok Wiosna Ludów. 1863 rok powstanie styczniowe.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Wymienisz najważniejsze różnice w podejściu do świata, prezentowane przez zwolenników oświecenia i romantyków.

  • Opiszesz zmiany, jakie nastąpiły w kulturze polskiej po utracie niepodległości w 1795 roku.

  • Scharakteryzujesz rolę poety, jaką wyznaczali mu romantycy.

  • Wyjaśnisz, dlaczego po powstaniu listopadowym nastąpił wysyp arcydzieł literatury polskiej, powstałych na emigracji.