Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RnhLoasYjWF1V
Zdjęcie przedstawia piaszczystą plażę. Leży na niej lekko otwarta muszla, a której znajduje się połyskująca perła.

Słowo i obraz, czyli malarskie inspiracje w poezji

Źródło: Pxhere, domena publiczna.

W jaki sposób poezja nawiązuje dialog z dziełami sztuki? Czy uczy je rozumieć i wydobywać z nich ponadczasowe prawdy?

W wierszu Jarosława Iwaszkiewicza inspiracją do poetyckiej refleksji jest malarska wizja Sądu Ostatecznego Luki Signorellego, stworzona na przełomie XV i XVI wieku. Z kolei współczesny autor, Wojciech Wencel, odwołuje się do malarstwa holenderskiego artysty Jana Vermeera. Utwór Iwaszkiewicza W Orvieto pochodzi z tomu Inne życie wydanego w 1938 r. Klasycyzujący wiersz Wojciecha Wencla ze zbioru Oda na dzień św. Cecylii powstał w latach 90 XX wieku. Obaj ci autorzy w różny sposób usiłują przenieść prawidła wielkiego europejskiego malarstwa na język poezji. Tym samym wpisują się w żywy nurt klasycznej kultury Zachodu, której zasadą jest nie tylko owocny dialog pomiędzy twórcami różnych dziedzin sztuki i różnych epok, ale także przekonanie o ponadczasowym oddziaływaniu prawdziwie wielkich dzieł artystycznych.

Twoje cele
  • Poznasz utwory poetyckie zainspirowane słynnymi dziełami sztuki.

  • Określisz, jak zmieniał się sposób realizacji horacjańskiego toposu ut pictura poesis w kolejnych epokach.

  • Wyjaśnisz, jak klasycyzm przejawia się we współczesnej poezji.