R11qZNTT3SLbV
Zdjęcie przedstawia szeroką ulicę i przejścia dla pieszych, przez które przechodzą setki ludzi.

Czym jest demografia?

Źródło: Ryoji Iwata, domena publiczna.

Materiał jest częścią serii „Inne spojrzenie”.

Borys C. Urłanis Nauka demografii a przyszła liczba ludności

Wygnana z uniwersytetów, pogardzana przez ekonomistów, nieznana przyzwoitym ludziom, ta fundamentalna nauka w ciągu dwóch wieków musiała się zadowolić zaliczaniem do „dzikich”. Niektórzy, pisał A. Sauvy, uważali demografię za podrzutka, za nielegalną córkę szlachetnie urodzonych rodziców. Raz uważano ją za część statystyki, kiedy indziej za część socjologii i dopiero w XX w. uznano ją za samodzielną naukę obok socjologii, historii, ekonomii i innych nauk społecznych.

3 Źródło: Borys C. Urłanis, Nauka demografii a przyszła liczba ludności, „Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny” 1981, nr XLIII, z. 4, s. 139.

Demografia jako samodzielna część nauki jest stosunkowo młodą dyscypliną. Jednak dane demograficzne interesowały rządzących zdecydowanie wcześniej. Pomagały i nadal pomagają im podejmować różnego typu decyzje.

Zapoznając się z materiałem, zastanów się, do czego władzy potrzebne są dane demograficzne. Jak sądzisz – czy demografia wpływa w jakiś sposób na twoje życie?

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, czym jest demografia.

  • Scharakteryzujesz różne podejścia do badań demograficznych.

  • Ocenisz znaczenie danych demograficznych.