Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1KBE8S4TOJlT
Obraz przedstawia parę młodych, nagich ludzi, stojących przy rozłożystej jabłoni. Kobieta podaje mężczyźnie jabłko. Nad głowami pary zwisa z gałęzi jabłoni wąż.

Dolina Issy– „zamaskowany traktat teologiczny”?

Adam i Ewa, Lucas Cranach starszy, 1538
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Przedstawiając wydawcy projekt Doliny Issy, Czesław Miłosz zapowiedział, że będzie ona powieścią „o diabłach i wilkołakach”. Poeta dotrzymał słowa, a obecność w świecie przedstawionym powieści istot nadprzyrodzonych – znanych zarówno z wierzeń chrześcijańskich, jak i z litewskiego folkloru – sygnalizuje, że ważny aspekt problematyki Doliny Issy stanowią zagadnienia metafizyczne i teologiczne. Jest ona:

Andrzej Franaszek Miłosz. Biografia

opowieścią o chłopcu wzrastającym w tajemniczym ogrodzie natury, z którego nihilistyczny rozum nie wyplenił jeszcze sakralnych mocy i w którym człowiek nie jest nigdy całkowicie samotny, bo obserwują go boskie i diabelskie, a może też jeszcze inne, starsze od takiego podziału Siły. Wokół Tomasza rozgrywają się ludzkie dramaty i odsłania metafizyczna osnowa świata, zaś o Dolinie Issy można powiedzieć, że to książka głęboko religijna, konfrontuje nas bowiem z podstawowymi pytaniami o antynomię dobra i zła, łaskę i grzech, ufność i rozpacz.

1 Źródło: Andrzej Franaszek, Miłosz. Biografia, Kraków 2012, s. 571.
Twoje cele
  • Sformułujesz pytania natury teologicznej rozważane w Dolinie Issy.

  • Przeanalizujesz sposób ujęcia problemu wiedzy i poznania w Dolinie Issy.

  • Wyjaśnisz, w jaki sposób ewoluowała religijność głównego bohatera Doliny Issy.

  • Zinterpretujesz tezy dotyczące problemu istnienia zła rozwijane w Dolinie Issy.