R1KBE8S4TOJlT
Obraz przedstawia parę młodych, nagich ludzi, stojących przy rozłożystej jabłoni. Kobieta podaje mężczyźnie jabłko. Nad głowami pary zwisa z gałęzi jabłoni wąż.

Dolina Issy– „zamaskowany traktat teologiczny”?

Adam i Ewa, Lucas Cranach starszy, 1538
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Przedstawiając wydawcy projekt Doliny Issy, Czesław Miłosz zapowiedział, że będzie ona powieścią „o diabłach i wilkołakach”. Poeta dotrzymał słowa, a obecność w świecie przedstawionym powieści istot nadprzyrodzonych – znanych zarówno z wierzeń chrześcijańskich, jak i z litewskiego folkloru – sygnalizuje, że ważny aspekt problematyki Doliny Issy stanowią zagadnienia metafizyczne i teologiczne. Jest ona:

Andrzej Franaszek Miłosz. Biografia

opowieścią o chłopcu wzrastającym w tajemniczym ogrodzie natury, z którego nihilistyczny rozum nie wyplenił jeszcze sakralnych mocy i w którym człowiek nie jest nigdy całkowicie samotny, bo obserwują go boskie i diabelskie, a może też jeszcze inne, starsze od takiego podziału Siły. Wokół Tomasza rozgrywają się ludzkie dramaty i odsłania metafizyczna osnowa świata, zaś o Dolinie Issy można powiedzieć, że to książka głęboko religijna, konfrontuje nas bowiem z podstawowymi pytaniami o antynomię dobra i zła, łaskę i grzech, ufność i rozpacz.

1 Źródło: Andrzej Franaszek, Miłosz. Biografia, Kraków 2012, s. 571.
Twoje cele
  • Sformułujesz pytania natury teologicznej rozważane w Dolinie Issy.

  • Przeanalizujesz sposób ujęcia problemu wiedzy i poznania w Dolinie Issy.

  • Wyjaśnisz, w jaki sposób ewoluowała religijność głównego bohatera Doliny Issy.

  • Zinterpretujesz tezy dotyczące problemu istnienia zła rozwijane w Dolinie Issy.