Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1FsFc7FZN8kp
Ilustracja przedstawia fragment terenu pagórkowatego. Jest on porośnięty trawą i pojedynczymi drzewami. Na jednym z pagórków widać postać w kapeluszu. Nad całym obszarem unosi się tęcza oraz widać zachmurzone niebo

Słowiaństwo jako synteza

Caspar David Friedrich, Krajobraz na Rugii z tęczą, 1810
Źródło: domena publiczna.

Polski romantyzm zbiegł się czasowo z dominacją filozofii heglowskiej na europejskich uczelniach i salonach. Polscy filozofowie zaczęli tworzyć filozofię narodową, która miała wyrażać ducha narodowego, zapewnić mu przetrwanie i wyznaczyć cele na przyszłość. Równocześnie powszechne było heglowskie przekonanie, że historia już się skończyła i co ważnego miało się w niej wydarzyć – już miało miejsce. Nie można było się Heglem nie fascynować, ale trudno było się z nim zgodzić. Należało więc poprawić i zreformować jego koncepcję. Zwalczyć go jego własnymi metodami filozofowania. Tak powstały historiozofia polskiego romantyzmu i idea słowiańszczyzny jako syntezy.

Twoje cele
  • Poznasz wpływ myśli Hegla na polską filozofię narodową.

  • Przeanalizujesz ideę słowiaństwa jako syntezy i ideę misji dziejowej Polaków.

  • Porównasz historiozofię Hegla i polskich filozofów narodowych.

  • Określisz podstawowe pojęcia z heglowskiej filozofii dziejów.