R7ZpZ5xs8W0KS
Grafika przedstawia zaciśnięte dłonie skierowane w swoją stronę na czarnym tle. Jedna pięść jest z lodu, druga z ognia.

Kto mocniejszy?

Czy istnieją mocniejsi i słabsi w świecie chemicznym?
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.

W otaczającym nas świecie często porównujemy wyniki sportowe, parametry samochodów, hoteli, różnych towarów czy usług. W tym celu tworzymy najrozmaitsze rankingi, wyszukiwarki oraz filtry prezentujące siłę, wytrzymałość, szybkość, jakość, cenę i wiele innych zmiennych. A jak to wygląda w świecie chemicznym? Czy są „mocniejsi” i „słabsi” na poziomie mikroświata? Jeśli tak, to jakie właściwości są mierzone, wyznaczane, analizowane do opracowywania rankingów indywiduów chemicznych? Jakich informacji dostarczają nam takie listy i zestawienia?

Twoje cele
  • Porównasz moc elektrolitów na podstawie wartości ich stałych dysocjacji.

  • Uszeregujesz elektrolity według ich mocy na podstawie stałych dysocjacji.

  • Wyjaśnisz na podstawie doświadczenia, który elektrolit jest mocniejszy.

  • Na podstawie stałych dysocjacji wskażesz kierunek przebiegu reakcji chemicznej lub wskażesz, że reakcja nie zachodzi.

  • Omówisz różnice między stopniem dysocjacji a stałą dysocjacji po przeanalizowaniu schematu.