Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RXq9Wwk31PKZ1
Obraz przedstawia salę z kolumnami w pałacu królewskim. Przy kliku stołach siedzą mężczyźni i kardynałowie w długich szatach. Na ścianach widoczne są liczne obrazy. Przy stole nakrytym czerwonym atłasem siedzi królowa. Przed nią na stole leżą papiery. Mężczyźni wskazują coś na kartki.

Przedstawiciele i założenia nowożytnego racjonalizmu – wiek XVII

Pierre Louis Dumesnil, Dyskusja królowej Krystyny i Kartezjusza, 1884
Źródło: domena publiczna.

Rozum i to, czym nas obdarowuje, czyli racjonalność – cóż o nich tak naprawdę wiemy? Gdy przyjmujemy wyłącznie werdykty rozumu – popadamy, jak mówi Pascal, w przesadę. Seneka twierdzi, że rozum jest cząstką ducha boskiego w człowieku, ale Bacon przestrzega, by rozumowi nie dodawać skrzydeł, lecz raczej ołowiu i ciężarów, ażeby hamowały wszelkie wyskoki. Leibniz z kolei głosi, że im bardziej w postępowaniu naszym kierujemy się rozumem, tym bardziej jesteśmy wolni, Nietzsche zaś nazywa rozum podstępną czarownicą. Jak się okazuje, każde filozofowanie zawiera jakiś obraz rozumu. W tym kontekście wiek XVII wydaje się okresem bardzo ciekawym. Badając go, zobaczymy, w jaki sposób kształtował się model racjonalności, który swoimi wpływami sięgnął matecznika racjonalności nowoczesnej, czyli Oświecenia, a tym samym również i naszego dzisiejszego myślenia.

Twoje cele
  • Poznasz kontekst historyczny, założenia i cechy XVII‑wiecznej szkoły filozoficznego racjonalizmu.

  • Dokonasz analizy wybranych motywów filozofii racjonalistycznej.

  • Ocenisz model wiedzy siedemnastowiecznego racjonalizmu.