Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1NyCZxTapQnu
Fotografia przedstawia kroplę soku, która ścieka ze ściętego pnia brzozy brodawkowatej, czyli brzozy białej. Pień drewna ma kolor ciemnobrązowy, natomiast pień w przekroju kolor beżowy. Na jego krawędzi widoczna jest duża, przezroczysta kropla.

Płaczące rośliny

Wczesną wiosną pozyskiwany jest sok z brzozy brodawkowatej (Betula pendula). Płyn ten, nazywany w Polsce „oskołą”, zawiera fruktozę, liczne sole mineralne oraz witaminę B. Działa odtruwająco i wzmacniająco. Jest stosowany przy kamicy nerkowej, przy obrzękach na tle krążeniowym, jako środek na porost włosów, a w medycynie ludowej – do wybielania skóry i przeciw piegom.
Źródło: Todd Van Hoosear, Flickr, licencja: CC BY-SA 2.0.

Pojawianie się kropli na brzegach liści często mylnie nazywa się „płaczem roślin”. Tymczasem takie zjawisko to gutacja – proces fizjologiczny. Eksudacja, czyli właściwy „płacz roślin” wywołana jest natomiast uszkodzeniem pędu. Z dalszej części e‑materiału dowiesz się, jakie procesy fizjologiczne roślin warunkują ich „płacz”. Przeczytasz również o tym, w jaki sposób zjawisko to wykorzystywane jest przez człowieka.

Twoje cele
  • Wykażesz różnicę pomiędzy gutacją a „płaczem roślin”.

  • Omówisz czynniki wpływające na transport wody wywołany parciem korzeniowym.

  • Omówisz sposób, w jaki człowiek wykorzystuje zjawisko eksudacji („płaczu”) roślin.

  • Wyjaśnisz, czy u wszystkich roślin skutkiem parcia korzeniowego jest eksudacja.